N-VA Beernem kant zich tegen invoering van fietsstraten in Sint-Jorisstraat en de Stationsstraat

Op 18 september 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit
N-VA Beernem kant zich tegen invoering van fietsstraten in Sint-Jorisstraat en de Stationsstraat

Het gemeentebestuur van Beernem wil de Sint-Jorisstraat en de Stationsstraat omvormen tot fietsstraten. Het voorstel ligt donderdag ter stemming op de Beernemse gemeenteraad. “Net als de invoering van tijdelijk éénrichtingsverkeer enkele maanden geleden, zijn we niet overtuigd van deze maatregel. Deze twee straten zijn niet geschikt om er een fietsstraat in te voeren. Deze maatregel zal alleen maar zorgen voor frustraties en een opgejaagd gevoel bij zowel fietsers als automobilisten”, stellen gemeenteraadslid Lode Vanneste en bestuurslid Gilles Coene van N-VA Beernem.

 

Het gemeentebestuur plant twee nieuwe fietsstraten in de Sint-Jorisstraat vanaf de Sint-Andreaslaan tot aan de Stationsstraat en in de Stationsstraat vanaf de Sint-Jorisstraat tot aan de kruising met de N368. Door de invoering van een fietsstraat zal het voor automobilisten en motorrijders verboden zijn om fietsers in te halen.

 

“In een fietsstraat zou het aantal fietsers aanzienlijk hoger moeten zijn dan het aantal motorvoertuigen. Dit is hier echter niet het geval, aangezien de Sint-Jorisstraat door veel automobilisten wordt gebruikt als toegangsweg van en naar het station. Idealiter zijn er in een fietsstraat ook geen parkeerplaatsen of voorzieningen voor bewonersparkeren, en worden de straten zo ingericht dat autoverkeer tot een minimum wordt beperkt. Zowel in de Sint-Jorisstraat als in de Stationsstraat is er een openbare parking voorzien. Daarnaast wonen er heel wat inwoners in een van de vele appartementen die ’s avonds langs de openbare weg parkeren. Daarnaast geldt in de stationsomgeving al zone 30 waardoor een inhaalverbod van fietsers het enige verschil zou zijn. De N-VA stemt dus straks tegen dit voorstel en blijft voorstander van een nieuwe weginrichting met een duidelijk afgescheiden fietspad,” stelt gemeente- en politieraadslid Lode Vanneste. 

 

Het huidige gemeentebestuur voerde de voorbije zes jaar verschillende fietsstraten in. “In schoolomgevingen bleken fietsstraten bijzonder effectief en droegen ze aanzienlijk bij aan de verkeersveiligheid. Op andere locaties waren fietsstraten vaak minder geschikt en zorgden ze voor minder vlot verkeer. Fietsstraten die niet bijdragen aan de verkeersveiligheid leiden tot frustraties bij zowel fietsers als automobilisten. Dat kan niet de bedoeling zijn. Met N-VA willen wij in de volgende legislatuur alle bestaande fietsstraten herevalueren. Fietsstraten die niet bijdragen aan de verkeersveiligheid, vormen we weer om  tot reguliere straten”, besluit Gilles Coene die straks op plaats 14 staat op de verkiezingslijst van N-VA Beernem.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is