Wouter De Corte maakt ongevallenanalyse en doet suggesties voor toekomstig verkeersveiligheid in Beernem

Op 15 juni 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Eind april 2015 vroeg gemeenteraadslid Wouter De Corte (N-VA) alle ongevallengegevens van de voorbije jaren op bij de politiezone Het Houtsche. De Corte kreeg van de politiezone verschillende kaarten van Beernem met daarop de geografische spreiding van alle ongevallen. Het betrof zowel ongevallen in bewoonde zones als  aan de schoolomgevingen, fietsongevallen en ongevallen met kinderen. Op basis van deze   gegevens maakte Wouter De Corte een analyse die hij daarna vergeleek met de cijfers op Vlaams niveau.

Wouter De Corte presenteerde zijn analyse op de gemeenteraad van 2 juni 2015.  De Corte : Wie een adequaat beleid op vlak van verkeersveiligheid wil voeren, heeft een duidelijk zicht nodig waar er welke ongevallen voorkomen en wie daarin  betrokken is.   Binnenkort wordt het Beernemse mobilteitsplan geëvalueerd wordt. Het is dus  het moment om  conclusies te trekken en een aantal aanbevelingen aan het gemeentebestuur te formuleren”.

Conclusies

Op de gemeenteraad gaf  De Corte een overzicht van de belangrijkste conclusies.

  • In Beernem zijn geen lokale zwarte punten met een groot aantal ongevallen.
  • De meeste ongevalcijfers vertonen een daling vanaf 2012.Na 2012 tonen de cijfers geen verdere daling.
  • Ongevallen komen zowat overal in Beernem voor, ook op plaatsen waar men het op het eerste zicht niet verwacht. Uiteraad zijn er meer ongevallen waar er meer verkeersbewegingen zijn.
  • Bij de meeste fietsongevallen is er geen auto betrokken. Bij ongevallen met voetgangers is dat bijna altijd wel het geval.
  • Ongevallen waarin fietsers en een auto betrokken zijn, gebeuren hoofdzakelijk op de gewestwegen.
  • Ongevallen met jonge kinderen doen zich niet specifiek voor aan de schoolomgeving.
  • Ongevallen in de schoolomgeving zijn vooral ongevallen waar alleen auto’s in betrokken zijn en waar enkel materiële schade is.
  • In vergelijking met de Vlaamse cijfers is het aantal ongevallen met fietsers en voetganger iets hoger.

Aanbevelingen

Op basis van de concrete ongevallencijfers van de voorbije vier jaar deed Wouter De Corte verschillende aanbevelingen aan het gemeentebestuur.

  • Het uitvoeren van een verkeersveiligheidstoets waarbij de huidige cijfers als nulmeting kunnen fungeren..
  • Het aankaarten van de verkeersveiligheid van zwakke weggebruikers op gewestwegen bij AWV (=de Administratie Wegen en Verkeer). Dit ter voorbereiding van de mogelijke herinrichting van een aantal gewestwegen zoals bijvoorbeeld de Parkstraat.
  • De nood aan een veilig verkeer beleid voor de hele bebouwde kom en bij uitbreiding voor het hele grondgebied.
  • Een analyse van de mogelijke rol van de infrastructuur bij fietsongevallen waarbij geen auto betrokken is. Deplaatsing van paaltjes, rioolroosters, boordstenen,… maar ook vlakheid, stroefheid en netheid van het wegdek hebben hierop een invloed.
  • Jonge weggebruikers blijvend toegang geven tot verkeersopvoeding.
  • Het als een uitdaging zien om de Beernemse cijfers op het niveau van hetVlaams gemiddelde te krijgen.

Schepen van Mobiliteit Sypre stelde voor om samen met raadslid Wouter De Corte de aanbevelingen te overlopen.  De analyse van Wouter zal bovendien overgemaakt worden aan het studiebureau dat het Beernemse mobiliteitsplan zal evalueren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is